گردشگری روسیه

صنعت سینمای روسیه در طول تاریخ میسر پرفراز و نشیبی را طی کرده است، اما با این وجود یکی از موفق ترین و موثرترین سینمایهای جهان را داشته است و همواره یکی از دغدغه های این سبک از سینما رشد و توجه به خود انسان بوده است ، در ادامه با وبلاگ گردشگری روسیه همراه باشید تا به بررسی سینمای تاثیرگذار روسیه بپردازیم.
در عهد احوال اتحاد جماهیر شوروی، راه کار شلوغ و پرهیاهوی فیلم‌سازی، تحت نظارت طالع و از طریق استودیوی فیلم‌سازی والامقام و متمرکزی به نام Mosfilm اداره می‌شد. تا سال 1997، تنها 14 فیلم در فدراسیون روسیه، انتشار جلوه گر کرد. در این میان، کلمه ناشی از فسادهای دولتی، روی صنعت فیلم‌سازی نسار افکنده بود. با مطلع قرن 21، فیلم‌های روسی، جانی تازه آشکار کردند. در این دوره، فیلم‌سازان برنایی مثل آندری زویاگینتسف و الکساندر سوکوروف، تحسین‌های بین‌المللی را از آن خود کردند.

امروزه، سینمای روسیه، فراوانی از اِلمان‌های فیلم‌سازی ارثیه گرفته‌شده از شوروی سابق را با سبک و شیوه مدرن ترکیب کرده، و به این ترتیب، جایگاه مستحکم و قدرتمندی را در دنیای سینما به خود اختصاص داده است. فهرستی از فیلم‌های سینمادوستان عشق روسیه را که در فارس هم کم نیستند و در این سال‌ها سروصدا کرده بودند، در این شماره منتظم کرده‌ایم تا دین خودمان را به این سینمای نفهم و بخرد ادا کرده باشیم.
روسیه

جزیره

در طول جنگ جهانی دوم، دریانوردی به همراه کاپیتانش، در ساحل جزیره دستگیر می‌شوند. روی عرشه کشتی نازی‌ها، به کاراکتر اصلی فیلم با نام آناتولی، این فرصت داده می‌شود که در صورت کشتن کاپیتان خود، جانش را نجات بدهد. آناتولی با ناراحتی و به‌سختی، پیشنهاد آلمانی‌ها را می‌پذیرد. بعد از این‌که نازی‌ها او را در جزیره‌ای کوچک رها می‌کنند، وساطت گروهی از راهبه‌های اُرتدوکس نجات پیدا می‌کند و به صومعه می‌پیوندد.

رزمناو پوتمکین

فیلم نامی و بی نام سرگئی ایزنشتاین که انقلابی در فرم سینمای صامت قلمداد می شود. روایتگر شوروغوغا و سرکوب ملوانان یک رزمناو روسی در عهد احوال انقلاب بلشویکی. محصول 1925

النا

روسیه

آندری زویاگینتسف، بعد از عدم موفقیت فیلم دومش با نام «تبعید» در سال 2007، با ساخت فیلم «النا» در سال 2011، استعداد و هنر خودش را به اثبات رساند. او در این فیلم، خودپسندی خود را از وضعیت حال روبراه روسیه علامت می‌دهد. فیلم «النا» روایت‌گر فاصله طبقاتی موجود در گروه است، و قشر خوش روزگار را در جایگاهی قدرتمند به تصویر می‌کشد که تنها به فکر حفظ منافع خود هستند و در این بین، با حالتی تحقیرآمیز، به قشر پایین‌دست جامعه نگاه می‌کنند.
روسیه

نهنگ

برای فیلمازان روسی، سانسور همیشه واقعیتی ناخوشایند بوده. حتی در سال 2014، قوانین متعصبانه و مخالف توهین به مقدسات، آندری زویاگینتسف را مجبور کرد تا زبان مبرهن فیلم را برای پخش منسوب ومربوط به خانه آن، استحاله دهد. موضوع بحث‌برانگیز رستاخیز فیلم «نهنگ»، تمثیل‌های سیاسی آشکار آن از فضا هوا محیط شرایط نابسامان اجتماع جمعیت و هرج ومرج ارگان‌های دولتی است. با وجود تمام محدودیت‌ها و مشکلاتی که پیش روی آن بود، «نهنگ» جایزه شیر زردگون جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد و نامزد دریافت اجر بهترین فیلم بیرونی آکادمی اسکار شد.

 

  • ۹۶/۰۷/۱۹
  • دانیال روشن