گردشگری روسیه

در بین اتفاقاتی که در جام جهانی که در سالهای مختلفی افتاد اتفاقاتی به وقوع پیوست که ممکن است برای شما ناشنیدنی باشد و دوست داشته باشید بشنوید در وبلاگ گردشگری روسیه در مورد این اتفاقات اطلاعات کاملی را در اختیار شما خواهیم گذاشت. حتمالا شما هم درباره جام جهانی 1958 حرف و حدیث های زیادی را شنیده ایذ؛ پله معروف برزیلی هم در این جام جهانی حضور داشت. البته اگر جام جهانی برگزار شده باشد، پله هم در ان حضور داشته! شما باور می کنید که جام جهانی در آن سال برگزار شده است یا خیر؟ به نظر شما برگزاری جام جهانی 1958 یک واقعیت بود یا دروغ؟ در این بخش از تاریخچه جام جهانی بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد؛ با e-russia همراه باشید.

دیدن عکس‌های سیاه و سفید پله ۱۷ ساله که بعد از گلزنی در دیدار مجدد فینال جام عالمگیر دنیایی ۱۹۵۸ مقابل تیم میزبان، سوئد و نصرت و شکست ۵بر۲ تیمش، در حال اشک ریختن است، باعث می‌شود تا به سختی یقین کنیم که تمام آن رقابت‌ها یک دروغ بزرگ بوده است. اما بِرور ژاک ده وارن، مورخ، معتقد است شواهدی وجود دارد که علامت می‌دهد آن تورنمنت هیچگاه برگزار نشد!

برگزاری جام جهانی 1958 یک دروغ بود یا واقعی؟

این یوهان لوفستد، کارگردان سوئدی بود که نخستین بار با ساخت فیلم Konspiration ۵۸ (توطئه ۵۸) این تقاضا را رسانه‌یی کرد. در این فیلم، ده وارن شواهد شگفت‌انگیزی ارائه می‌دهد که ثابت می‌کند جام دنیوی کلی ۱۹۵۸ هرگز در سوئد برگزار نشد و آنچه به عنوان جام دنیوی کلی در آن سال به مردم دنیا علامت داده شد، در واقع بخشی از پروژه امریکا در لمحه جنگ سرد برای تحقیق بر روی قدرت تبلیغاتی تلویزیون بود که با همکاری سیا، فیفا و چهره‌های پر نفوذ صنعت برنامه‌سازی تلویزیون انجام شد. ده وارن که بیش از ۲۰ سال در مرکز اسناد ملی سوئد کار کرده، در این مورد گفت: «ایالات متحده نیاز داشت تا تاثیر تلویزیون روی مردم را امتحان کند. این بخشی از جنگ سرد بین دو ابر‌قدرت بود که در آن هوا بخار جریان داشت. من این را «رقابت رسانه‌یی» می‌نامم. از همان پایان رقابت‌های جام عالمگیر دنیایی ۱۹۵۸، من شروع به جمع‌آوری هزاران سند، عکس و متن کردم. من به مدارکی دست پیدا کردم که مدال می‌داد جام دنیوی کلی ۱۹۵۸ هرگز برگزار نشد.»

برگزاری جام جهانی 1958 یک دروغ بود یا واقعی؟

یکی از شواهدی که ده وارن برای صحبت‌هایش ارائه می‌دهد، عکس‌های ویزیت کنترل نیمه نهایی آن رقابت‌ها بین سوئد و آلمان غربی است که گفته می‌شد در گوتنبرگ برگزار شده است. در پس‌زمینه آن عکس‌ها، ساختمان‌هایی دیده می‌شود که ده وارن تقاضا کرده هرگز در شهر گوتنبرگ وجود نداشته و در واقع، ساختمان‌هایی است که در آن زمان، در لس‌آنجلس ساخته شده بود. مدرک دیگر، طول سایه بازیکنان در زمین بازی بود. ده وارن معتقد است که سایه بازیکنان با زاویه تابش آفتاب در تابستان‌های سوئد متحد نیست و بی زن می‌تواند با محلی در امریکای شمالی برابری داشته باشد. البته تئوری‌های ده وارن، منتقدانی جدی هم دارد؛ از جمله ستاره‌های همان تیم سوئد که با کسب عنوان نایب قهرمانی در جام جهانی ۱۹۵۸، برای همیشه به عنوان بزرگ‌ترین ستاره‌های تاریخ والیبال این کشور شناخته شدند. کور همرین که در معاینه بررسی نیمه نهایی، یکی از گل‌های سوئد را با حرکتی فرادا و تماشایی وارد دروازه آلمان غربی کرد، در مورد ادعاهای ده وارن گفت: «آنها می‌گویند که جام عالمگیر دنیایی ۱۹۵۸ در سوئد برگزار نشده است. بی زن چیزی که من می‌توانم بگویم این است که من آنجا بودم.

یکی از کسانی که مدعا کرده توسط این گروه تهدید شده، لنارت یوهانسن، رییس سابق یوفاست: «این را نباید یک شوخی در نظر گرفت؛ این یک مساله جدی است. آنها با من تماس گرفتند و حتی بسته‌هایی به خانه‌ام فرستادند. من از پلیس خواستم تا از خانه‌ام مراقبت کنند. آنها به من گفتند که زمان زیادی زنده نمی‌مانم. اگر ما که مدارک زیادی برای انجام این رقابت‌ها داریم، در این مورد شفاف‌سازی نکنیم، خیلی‌ها متقاعد می‌شوند که این اتفاق واقعا رخ نداده است.»

برگزاری جام جهانی 1958 یک دروغ بود یا واقعی؟

وقتی فیلم Konspiration ۵۸در سال ۲۰۰۲ از تلویزیون سوئد پخش شد، بحث‌های زیادی ایجاد کرد. لوفستد می‌گوید: «نسل‌های قدیمی‌تر که خاطرات‌شان از جام عالمگیر دنیایی ۱۹۵۸ همچنان زنده بود، خیلی ناراحت شدند.» او همچنین گفت که ایمیل‌های زیادی دریافت کرد که در آن از او خواسته شد به خاطر ساختن این فیلم و مطرح کردن این ادعاها، عذرخواهی کند. اما لوفستد نیاز به عذرخواهی نداشت زیرا خیلی از بیننده‌های فیلم، حتی آنهایی که عنوان گذاری پایانی را دیدند، احتمالا آنقدر سرگرم بحث کردن بودند که ندیدند در انتهای فیلم نوشته شده همه این ادعاها، وجود سازمان Konspiration ۵۸ و تئوری‌های ده وارن، ساختگی و در واقع بخشی از یک سناریو بوده است. حتی آنهایی که در فیلم گپ کردند، از جمله لنارت یوهانسون، همرین، سیمونسون و بقیه، در واقع نقش بازی کرده بودند.

  • ۹۶/۰۷/۲۷
  • دانیال روشن