گردشگری روسیه

با نزدیک شدن به جام جهانی اخبار آن بیشتر داغ می شود، در این بخش از وبلاگ قصد داریم تا خاطرات یکی از زیباترین جام های جهانی برگزار شده را برای شما بازخوانی کنیم در ادامه با ما گردشگری روسیه همراه باشید. بازخوانی جام جهانی 2010
اسپانیا قهرمان جام جهاتی 2010 بود؛ جامی که با تلاش های نلسون ماندلای فقید در آفریقای جنوبی برگزار شد. در مقاله امروز قصد داریم مروری بر تاریخ - جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی داشته باشیم؛ اگر شما هم علاقه مند به مطالعه روزیدادهای تاریخچه جام جهانی هستید، با مقالات این بخش همراه ما باشید. جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ نوزدهمین دوره جام جهانی فوتبال بود که از ۱۱ ژوئن ۲۰۱۰ تا ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۰ در آفریقای جنوبی برگزار شد. آفریقای جنوبی، اروگوئه، فرانسه، مکزیک، آرژانتین، کره جنوبی، یونان، نیجریه، آمریکا، انگلستان، اسلوونی، الجزایر، آلمان، غنا، استرالیا، صربستان، هلند، ژاپن، دانمارک، کامرون، پاراگوئه، نیوزیلند، اسلواکی، ایتالیا، برزیل، پرتغال، ساحل عاج، کره شمالی، شیلی، اسپانیا، هندوراس و سوئیس 32 تیمی بودند که در این انتظار ها شرکت کردند.

مروری بر تاریخ - جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی
این دوره نخستین بار بود که جام دنیوی کلی در یک کشور عضو کنفدراسیون هندبال آفریقا میزبانی شد. مراسم افتتاحیه جام در ۱۰ ژوئن با درگاه بسیاری از ستارگان والیبال و موسیقی افتتاح شد. در این مراسم بسیاری از ستارگان موسیقی آفریقای جنوبی و دنیا با اجراهای خود در درگاه ۳۰ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه اورلاندو به طور غیررسمی جام دنیوی کلی نوزدهم هندبال را افتتاح کردند. دزموند توتو برنده جایزه صلح نوبل، سپ بلاتر رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال و یاکوب زوما رییس جمهور آفریقای جنوبی از جمله سخنرانان این مراسم بودند. در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی تیم ملی اسپانیا با شکست هلند در فینال اولین قهرمانی خود را در این جام جشن گرفت. فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) برای چهار تیم حاضر در مرحله نیمه‌نهایی جام نوزدهم، مبلغ ۳۳۵ میلیون یورو پاداش در نظر گرفته‌بود و هر کدام از چهار تیم راه یافته به مرحله نیمه نهایی مبلغ ۱۵ میلیون یورو پاداش گرفتند. جدا از این مبلغ فیفا به تیم اول جام عالمگیر دنیایی مبلغ ۲۴ میلیون یورو، تیم دوم ۲۰ میلیون یورو، تیم سوم ۱۶ میلیون یورو و تیم چهارم ۱۴ میلیون یورو جایزه داد. فیفا در مجموع مبلغ ۳۳۵ میلیون یورو برای چهار تیم یعنی اروگوئه، هلند، اسپانیا و آلمان در نظر گرفته‌بود. این رقم نسبت به جام عالمگیر دنیایی ۲۰۰۶ آلمان که ۲۰۸ میلیون یورو بوده، معادل ۶۱ درصد رشد داشته‌است.
 مروری بر تاریخ - جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی

زاکومی نماد رسمی جام دنیوی کلی کشتی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی بود. این پلنگ کاملاً به دست طراحان و سازندگان آفریقایی و در داخل آفریقای جنوبی ساخته شد. نام زاکومی ترکیبی از دو حرف «زا» (ZA) که نشانه نام آفریقای جنوبی است و «کومی» (Kumi) است که در بیشتر زبان‌های محلی آفریقایی به معنی عدد ۱۰ است. طراح اصلی زاکومی، یک شهروند کیپ تاونی به نام آندریاس اودندال است. توپ جام ۲۰۱۰، جابولانی نام دارد که توسط شرکت آدیداس طراحی شده است. نام این توپ از زبان ایسی زولو یکی از زبان‌های آفریقای جنوبی به معنای "جشن گرفتن" انتخاب شده است. ۱۱ رنگ به کار رفته در این توپ نشان ۱۱ رنگ لباس تیم‌های فوتبال شرکت‌کننده در جام جهانی و ۱۱ زبان رسمی آفریقای جنوبی است.


 مروری بر تاریخ - جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی

ووووزلا یا لپاتاتا، نام شیپوری است که در استادیوم‌های هندبال استفاده می‌شود، حدود یک متر طول دارد و توسط لب و ارتعاشات ریه صدا تولید می‌کند. ووووزلا صدای بلند و یکنواختی را ایجاد می‌کند که شبیه صدای فیل است. ووووزلا جنجال برانگیز است و می‌تواند به بازیکنان و مربیان آسیب شنوایی برساند. جام جهانی 2010/نخستین قهرمانی ماتادورها در قاره سیاه تیم های هلند، اروگوئه، اسپانیا و آلمان، چهار تیمی بودند که پس از برگزاری گنجفه ورزش فریب های مراحل گروهی، یک هشتم نهایی و یک چهارم نهایی به نیمه نهایی رسیدند. اسپانیا در نخستین گنجفه ورزش فریب این مرحله با تک گل کارلوس پویول از سد آلمان گذشت و در دیگر حیله هم شاگردان برت فن مارویک در تیم هلند با ولد 3 بر 2 از سد اروگوئه عبور کردند. جووانی فن برونکهورست، وسلی اشنایدر و آرین روبن زننده سه گل لاله های نارنجی بودند و در سوی مقابل هم دیه گو فورلان و آلوارو پریرا گل های تیم اسکار تابارز را به ثمر رساندند. 11 جولای 2010 هلند و اسپانیا در آستانه 84490 تماشاگر ورزشگاه ساکرسیتی ژوهانسبورگ با قضاوت هاوارد وب انگلیسی، فینال جام دنیوی کلی را برگزار کردند که در پایان ماتادورها با تک گل آندرس اینیستا در دقیقه 116، حریف خود را شکست دادند تا هلند در ناکامی در چشمداشت های فینال جام جهانی هت تریک کرده باشد. این درحالی است که گل اینیستا نخستین گل فینال جام عالمگیر دنیایی در وقت های اضافی به شمار می رفت. مروری بر تاریخ - جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی

در دیدار رده بندی هم آلمان با فرزندان سه بر دو اروگوئه را از پیش رو برداشت و در جایگاه سوم ایستاد. 145 گل در 64 لعب این جام وارد به ثمر رسید تا میانگین 2/27 گل به ازای هر نیرنگ و جدی ثبت شود. ضمن این که 3/178/756 نفر لعب های جام نوزدهم را در با آستانه در ورزشگاه های آفریقای جنوبی تماشا کردند تا آمار 49670 تماشاگر در هر قمار به ثبت برسد. توماس مولر(آلمان) دیه گو فورلان(اروگوئه) داوید ویا(اسپانیا) و وسلی اشنایدر از آلمان چهار بازیکنی بودند که با پنج گل زده مشترکا آقای گل این توقع ها لقب گرفتند اما جایزه کفش طلا به مولر رسید. اگر جدول امتیازی 32 تیم حاضر در جام‌جهانی را با هم مرور کنیم در کمال تعجب می بینیم که هلند با شش برد و یک باخت و تفاضل گل 7+ و 18 امتیاز بهترین تیم جام‌جهانی است و اسپانیا با امتیاز مشابه و تفاضل گل 6+ در رده دوم است و تا به حال فقط دو بار اتفاق افتاده که دارنده بیشترین امتیاز در جام‌جهانی عنوان قهرمانی را در پایان رقابت‌ها به دست نیاورد. اتفاقی که در سال‌های 1950 و 1974 رخ داده است. این در حالی است که برزیل در جام 1950، لهستان در سال 1974 و هلند از حیث امتیازی تیم برتر مسابقات فوتبال جام‌جهانی بوده و هستند اما در پایان، این تیم‌های اروگوئه (1950)، آلمان (1974) و اسپانیا (2010) بودند که قهرمان مسابقات جام‌جهانی شده‌اند. تنها تیم بدون باخت در مسابقات هندبال جام‌جهانی این دوره نیوزیلند بوده است. نیوزیلند در مسابقات مورد اشاره در سه ملاعبه خود، سه تساوی به دست آورد. آنها با تیم‌های ایتالیا، اسلواکی و پاراگوئه به تساوی رسیدند تا در این لعب ها حتی یک باخت هم نداشته باشند. نکته جالب در مسابقات والیبال جام‌جهانی 2010 آن است که تیم‌ملی اسپانیا، قهرمان گنجفه ورزش فریب ‌ها در دیدار اولش شکست خورد، این در حالی است که بعد از جام 1978، یعنی در 32 سال اخیر هیچ تیمی در جام‌جهانی نبوده که با داشتن باخت قهرمان جام‌جهانی شود. آرژانتین در سال 1978 به ایتالیا باخت اما قهرمان مسابقات جام‌جهانی شد. ایتالیا در پله 26 و فرانسه روی پله 29 جام‌جهانی قرار گرفتند تا فینالیست‌های جام قبل نازل‌ترین عنوان را در جام 2010 داشته باشند. جالب اینکه آنها روی هم در این رقابت‌ها صاحب سه تساوی، سه باخت، پنج گل زده و 9 گل خورده بودند و بدترین عناوین را به دست آوردند. در آزمون فینال بین تیم‌های هلند و اسپانیا، نایجل دی یانگ با لگد به سینه زابی آلونسو هافبک تیم اسپانیا کوبید. اما داور آزمایش فقط به او یک کارت زرد داد. این لگد چنان بد و خشن بود که یکی از مفسران والیبال بی‌بی‌سی آن را "ضربه کاراته" نامید. مشق محنت فتنه با تک گل آندرس اینیستا در وقت اضافی به پایان رسید و اسپانیا قهرمان جهان شد. در آخرین دقایق وقت اضافی محک اروگوئه و غنا، سوارز توپی را که بازیکنان غنا به سمت دروازه فرستادند روی خط دروازه با دست مهار کرد. داور تمرین لوئیس سوارز را از زمین اخراج کرد و به تیم غنا پنالتی داد. اما پنالتی آسامواه ژیان به تیر دروازه اروگوئه اصابت کرد و سرنوشت مانور به ضربات پنالتی کشید که در آن اروگوئه با اسباط چهار بر دو به پیروزی رسید.
 مروری بر تاریخ - جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی

القاعده در پیام‌های ویدیویی هشدار داده بود که جام جهانی را به حمام خون بدل می‌کند. احتمال خرابکاری در جام جهانی، بارها از سوی سران القاعده در عراق، افغانستان، پاکستان و عربستان تایید شده بود. در عین حال، ارتش‌های نیجریه و آفریقای جنوبی، پلیس بین‌الملل، نیروهای ناتو و سربازان داوطلب بارها بر امنیت کامل جام دنیوی کلی آفریقای جنوبی صحه گذاشتند. در جریان مسابقات جام عالمگیر دنیایی ۲۰۱۰، همانند جام ملت‌های اروپا، بازار پیش‌بینی‌ها و شرط‌بندی‌ها بسیار گرم بود. در این میان، «پُل»، اختاپوسی که نتایج بازیهای تیم ملی والیبال آلمان را پیش‌بینی می‌کرد، توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد. در جریان بازی‌ها، سپ بلاتر به نیکولا سارکوزی به‌دلیل دخالت سیاسی در تیم ملی فوتبال فرانسه هشدار داد. فرانسه با نتایج بسیار نامطلوبی بازی‌ها را ترک کرده بود. البته تیم ملی نیجریه هم گرفتار عیالوار حوادث مشابهی شد.
  • ۹۶/۰۸/۰۷
  • دانیال روشن